گفت و گو پیرامون مسائل میانمار و تحولات جهان اسلام با سرباز روح الله رضوی مسئول بین الملل اتحادیه امت واحده

admin آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۰
گفت و گو پیرامون مسائل میانمار و تحولات جهان اسلام با سرباز روح الله رضوی مسئول بین الملل اتحادیه امت واحده

گفت وگو پیرامون مسائل میانمار و تحولات جهان اسلام با سرباز روح الله رضوی مسئول بین الملل اتحادیه امت واحده از کشمیر

 

مهمان این گفت وگو، فعال جهان اسلام، «سید سرباز روح الله رضوی» اهل کشمیر هندوستان بودند. ایشان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از «دانشگاه علم و صنعت ایران» و اکنون مشغول به تحصیل علوم دینی در «جامعه المصطفی العالمیه» می‌باشد. پدرش نام او را به دلیل عشق به امام خمینی(ره)، «سرباز روح الله» میگذارد. او فعالیت‌های خود را در دوره دانشجویی از «مجمع دانشجویان حزب الله» دانشگاه علم و صنعت آغاز کرد و حالا مسئول بین الملل، «اتحادیه بین المللی امت واحده» می باشد.

ایشان در ابتدا با مقایسهی وضعیت مسلمانان در عصر حاضر با قرن‌های گذشته و اشاره به این که با افول قدرت جامعه‌ی اسلامی از سال ۱۹۱۷ به بعد و غلبه قدرت‌های استعماری، شاهد مشکلات کشورها و مردم مسلمان که لزومن در کشورهای مسلمان هم زندگی نمی‌کنند هستیم؛ از جوامع مسلمانان در کشور های غربی از آمریکای شمالی تا اروپای شرقی و غربی تا کشورهای شرقی مسلمانان تحت فشار زندگی می‌کنند و در عمل شرایطِ به شدت نامطلوبی دارند، شامل یک عقب ماندگی عمومی ذیل شاخص های توسعهای از یک طرف و از طرفی دیگر وجود فضاسازیهای رسانهای ذیل اسلام هراسی که منجر به سرکوب، قتل، کشتار و بایکوت رسانهای این مسلمانان شده است.

سپس بحث درباره وضعیت آوارگان میانماری ادامه یافت: یک سری ریشه‌های فرهنگی، قومی و ساختار اجتماعی در کشور میانمار، باعث بروز چنین مسئله‌ای برای مسلمان آن کشور شده است. ساختار جمعیتی کشور میانمار بر اساس قومیت ها شکل گرفته و تعدد قومیت ها بسیار بالاست که شامل چند صد قوم میشود، این مسئله دین را نیز شامل میشود. یکی از این قوم‌ها بنگالی است ،اما نژاد غالب در میانمار، برمه و دین غالب آن ها بودیسم است.
 از دهه۵۰ به بعد، حکومت مرکزی معتقد بود که قوم بنگالی که مسلمان هم هستند باید به پاکستان شرقی آن زمان (بنگلادش امروزی) برگردند. در دهه ۸۰ حقوق مدنی و شهروندی در میانمار به تصویب میرسد و یکی از اقلیت‌هایی که از آن محروم میشود، نژاد روهینگایی با ۲میلیون جمعیت می باشد؛ این محرومیت شامل عدم حق تحصیل در مدارس دولتی، عدم حق ازدواج ، عدم حق فرزندآوری، گرفتن پاسپورت و… می باشد که همه‌ی آن ها منوط به مجوز دولت مرکزی است. اینها باعث بروز تنشهایی بین مسلمانان و دولت مرکزی میشود؛ یکی از این تنش ها که در سال ۲۰۱۲ رخ داد و باعث سیل مهاجرتها از شمال به بنگلادش و از جنوب به تایلند و مالزی شد، سر منشأ آن کذب در آمد و معلوم شد یک شایعه بوده است. در سال ۲۰۱۷ در نزدیکی عید قربان هم به بهانه حمله چند مسلح روهینگیایی به یک پاسگاه پلیس که تلفات کمی داشت، به روستاها میشود که به طور مثال در حمله به یکی از روستا ها ۵۰۰ نفر را قتل عام می کنند،که موج دوم باعث مهاجرت ۲۰۰-۳۰۰ هزار نفر دیگر می شود.

اگرچه این بحران قومیتی است، اما چهره و رنگ آن کاملا سیاسی است.
۸۴۰ هزار نفر در ۶-۷ کمپ در جنوب کشور بنگلادش زندگی میکنند،که از حقوق اولیه زندگی محروم هستند و اگر کمک های سازمان های بین المللی و مردمی نباشد، این ها از گرسنگی میمیرند.توالت ها را چاه می کنند  و آب را هم چاه می کنند، برق ندارد و شب ها آن جا ظلمات می شود. اتحادیه بین المللی امت واحده،در آن جا یک مدرسه دارد که حدود ۱۰۰ دانش آموز دارد که به آنها روزی یک وعده غذای گرم داده می شود که پرسنل و معلم آن، همگی از داخل آن کمپ انتخاب شده اند. کمپ ها توسط ارتش بنگلادش اداره می شود و هیچ آواره روهینگیایی حق خروج از کمپ را ندارد و در آن جا محصور هستند.

زبان اردو به عنوان زبان اسلامی در آن جا نفوذ دارد و کتب دینی و مذهبی به زبان اردو هستند. زبان و فرهنگ فارسی در آن جا رواج دارد و  مردم با سعدی،حافظ و مولانا آشنایی دارند که این ظرفیت کار فرهنگی در آن جا را می رساند.

مهاجران میانماری خواستار بازگشت به سرزمین خودشان هستند؛ چرا که آن جا لااقل یک سرپناه و زمین حاصل خیز کشاورزی در اختیار داشتند که می توانستند زندگی خود را با آن بگذرانند.

تنها راه حل عملی، به دلیل این که بازوی اجرایی دارد، مداخله شورای امنیت است، که در آن لزومن وصل بودن به قدرت ها اهمیت دارد؛ کشور میانمار نیز آن جا به کشور چین وصل است و آن از حق وتوی خود در شورای امنیت، به سود دولت میانمار استفاده می کند.

وظایف دانشجویان در قبال این مسائل به دلیل استقلال رای و تحلیلی که دارند چند چیز را شامل می شود:
۱-اطلاع از مسائل و رصد کردن آنها
۲-تحلیل کردن و نگاه عمیق به مسائل
۳-رساندن صدای مظلومیت ها
۴-اثر بخشی واقعی و خارجی

که جنبش دانشجویی در صورت تخصصی و عملی بحث کردن میتوان به اثر بخشی هم برسد که در صورت اجماع دانشجویان کشور های مسلمان و غیر مسلمان می توان این اثربخشی را بیش تر هم کرد.

در پایان یکی از نکات با اهمیت این است که در چنین مسائلی باید به جنبه ی انسانی قضیه بیش تر ضریب داد؛ چرا که بحث کردن در مورد انسانیت جهان شمول تر است، البته این به معنی غافل شدن از جنبه سیاسی قضیه و جبهه مقاومت نیست.

 

فرستادن دیدگاه »

What is 5 + 6 ?
Please leave these two fields as-is:
IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)