قتلگاه میانمار

admin مهر ۲۸, ۱۳۹۶ ۰
قتلگاه میانمار

اسلام از مسیرهای متعدد به برمه رسید. نخست بازرگانان عرب در اولین قرن هجرت در سواحل این کشور مستقر شدند. بعدها هم ابتدا در ساحل آراکان و در اواخر در جنوب استقرار یافتند..
با گسترش ممالک اسلامی در هند و ترویج اسلام در بنگال و تبدیل آن به یک پادشاهی مسلمان، منطقه ی مسلمان نشین برمه یعنی ایالت آراکان تحت نفوذ مسلمانان هند و بنگال قرار گرفت و مسلمانان تا قرن ها بر آن حکومت کردند. تا پیش از سلطه ی انگلیسی ها بر برمه، زبان فارسی، زبان رسمی این ایالت بود.
قبل از آن که نیروهای نظامی این کشور را در اختیار بگیرند، مسلمانان با جمعیت برمه یکپارچه بودند اما پس از خروج بریتانیا از سال ۱۹۴۲، کشتار و اخراج دسته جمعی مسلمانان آغاز شد و این امر آن ها را مجبور به فرار به بنگلادش، پاکستان و کشورهای عربی کرد. در اوت سال۱۹۷۸ توافق نامه ای میان بنگلادش و برمه به امضا رسید تا پناهندگان به موطن خود بازگردند، که به موجب آن پس از آن که هزاران روهینگیایی در راه از بیماری و گرسنگی و… جان باختند، به کشور خود بازگردانده شدند و دوباره تحت غیرانسانی ترین رفتارها قرارگرفتند.
گرچه در سال های اخیر حکومت نظامیان بر میانمار، با روی کار آمدن آنگ سان سوچی و حزب او، برچیده شد، اما هنوز هم با آن که روهینگیاها نسل هاست در آراکان ساکن هستند، دولت میانمار از دادن تابعیت رسمی به آنان خودداری و مانند مهاجران غیرقانونی با آنان برخورد می کند. آن ها حتا برای ازدواج یا جا به جا شدن از یک روستا به روستای دیگر مجبورند مالیات های سنگین بپردازند  و حق ندارند بیش از دو فرزند داشته باشند.
جنایاتی که در میانمار در حال وقوع می باشد، چیزی فراتر از یک دعوای مذهبی میان بوداییان و مسلمانان است، چرا که پشت پرده و عامل اصلی این فجایع و جنایت ها، ارتش و دولت میانمار است.
هنوز هم مسلمانان میانمار در آوارگی به سر می برند، زمین هایشان به آتش کشیده می شود؛ خانه هایشان ویران می شود؛ مردان به طرز فجیعی به قتل می رسند و زنان مورد تجاوز قرار می گیرند؛ برای حل این بحران نمی توان از کسانی توقع داشت که خود، جایزه ی صلح نوبل را به حاکم بی رحم این کشور داده و در اوج این جنایات تنها به محکوم کردن این اقدامات در حرف، و نه در عمل، بسنده کرده اند؛ متاسفانه کشورهای مسلمان نیز اتحاد و عزم و برنامه ای جدی برای توقف این جنایات ندارند؛ شاید بتوان گفت آن چه اکنون از دست ما برمی آید، مطالبه ی اقدامات جدی از دولت های مسلمان برای حمایت از مستضعفین جهان است. گویا که مدعیان دیپلماسی و حقوق دانی وقتی که پای گرفتن حق مظلوم از ظالم و ایستادن در برابر ظلم پیش می آید، دیگر زبان حرف زدن با دنیا را نمی دانند.

مراجع:اقلیت های مسلمان در جهان امروز، علی کتانی، انتشارات امیرکبیر
میانمار(برمه) ، حسین مفضلی، انتشارات وزارت امور خارجه

فرستادن دیدگاه »

What is 13 + 11 ?
Please leave these two fields as-is:
IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)